Pembentukan Karakter melalui Hidden Curriculum (Studi Kasus pada Madrasah Aliyah Pembangunan UIN Jakarta)
Main Article Content
Abstract
Article Details
All manuscripts published in the Misykat al-Anwar Journal of Islamic Studies and Society are entirely the property of the author, as for the entry and unpublished script of the journal, the copyright is wholly the property of the author.
All manuscripts published in the Misykat al-Anwar Journal of Islamic Studies and Society are open to the public by following the provisions of the CC-BY-NC-SA (Attribution Non Commercial Share Alike) platform where everyone is allowed and permitted to adapt, the results of the study with the provision should provide citation credit to the author (citation) not for commercial purposes, and one must make a similar provision to the results of his research.
---
Semua naskah yang diterbitkan dalam Misykat al-Anwar Jurnal Kajian Islam dan Masyarakat sepenuhnya menjadi hak milik penulis, adapun naskah yang masuk dan belum diterbitkan oleh jurnal, hak cipta sepenuhnya milik penulis.
Semua naskah yang diterbitkan dalam Misykat al-Anwar Jurnal Kajian Islam dan Masyarakat terbuka untuk umum (open access) dengan mengikuti ketentuan platform CC-BY-NC-SA (Attribution Non Commercial Share Alike) semua orang diperbolehkan untuk menyadur, merujuk dan mengadaptasi tulisan/hasil penelitian dengan ketentuan harus memberikan kredit rujukan kepada penulis (citation) bukan untuk kepentingan komersial, dan seseorang harus melakukan ketentuan yang serupa terhadap hasil penelitiannya.
References
Adisusilo, Sutarjo., Pembelajaran Nilai-Karakter Kontruktivisme dan VCT Sebagai Inovasi Pendekatan Pembelajaran Afektif, Jakarta : PT RajaGrafindo Persada. 2012.
Anshari. (Ed) . Pemikiran Para Pendidik Muda. Jakarta : SPs UIN Jakarta. 2012.
Arifin, Zainal. Konsep dan Model Pengembangan Kurikulum, Bandung : PT Remaja Rosdakarya. 2011.
Azzet, Akhmad Muhaimin. Urgensi Pendidikan Karakter di Indonesia, Jogjakarta : Ar-Ruzz Media. 2011.
Cubukcu, Zuhal. The Effect of Hidden Curriculum on Character Education Process of Primary School Students, Journal Educational Sciences: Theory and Practice, Vol.12 No. 2 p 1526-1534 Spr 2012, diakses dari http://eric.ed.gov/?id=EJ987859. 2012.
Czajkowski and Melon King, The Hidden Curriculum and Open Education, The Elementary School Journal, Vol. 75, No. 5 (Feb., 1975), diakses dari http://www.jstor.org/stable/1000558. 1975.
Dakir. Perenacanaan dan Pengembangan Kurikulum, Jakarta : Rineka Cipta. 2010.
Glatthorn, Allan A. Curriculum Leadership, Illions : Scott Foresman and Company. 1987.
Gordon, David. The Rebirth of the Hidden Curriculum: Phlogiston as Priestley Might Explain it to Lavoisier, Curriculum Inquiry, Vol. 18, No. 4, diakses dari http://www.jstor.org/stable/1179389. 1988
Idi, Abdullah. Pengembangan Kurikulum Teori dan Praktik, Jakarta : Gaya Media Pratama. 1999.
Kesuma, D., Triatna, C., & Permana, J. Pendidikan Karakter Kajian Teori dan Praktik di Sekolah. Bandung: PT Rosdakarya. 2011
Maleong, Lexy J. Metodologi Penelitian Kualitatif, Bandung : PT Remaja Rosdakarya. 2000.
Marshall, Megan L. Examining School Climete : Defening Factors and Educational Influence, Journal Center for Reseach on School Safety, School Climete and Classroom Managament Georgia State Univeristy.
Martin, Jane R. What Should We Do with a Hidden Curriculum When We Find One?, Curriculum Inquiry, Vol. 6, No. 2 (1976), pp. 135-15. Diakses dari http://www.jstor.org/stable/1179759
Martin, Jane R. (1976), What Should We Do with a Hidden Curriculum When We Find One?, Curriculum Inquiry, Vol. 6, No. 2 (1976), pp. 135-15. Diakses dari http://www.jstor.org/stable/1179759. 1976.
Miles dan Hubermen, Qualitative Data Analysis, London: Sage Publication. 1984.
Mu’in, Fatchul. Pendidikan Karakter Kontruksi Teoritik dan Praktik, Jogjakarta : Ar-Ruzz Media. 2011.
Nasution, S, Kurikulum dan Pengajaran, Jakarta : Bumi Aksara. 2012.
Nisa, Khairun. Hidden Curriculum : Upaya Peningkatan Keceradasan Spritiual Siswa, Jurnal Lentera Pendidikan, Vol,.12 NO.1 Juni 2009 72 86.Diakses dari https://www.google.com/?gws_rd=ssl#q=jurnal+kurikulum+tersembunyi&revid=801867800. 2009.
Pradipto, Y. Dedy. Belajar VS Sejati Kurikulum Nasional, Kontestasi Kekuasaan dalam Pendidikan Nasional, Yogyakarta : Kanisius. 2007.
Purnomo, Edy dan Munadi, Sudji. Evaluasi Hasil Belajar Dalam Implementasi Kurikulum Berbasis Kompetensi di Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Cakrawala Pendidikan, Juni 2005, Th. XXIV, No. 2.
Rusn, Abidin Ibnu. Pemikiran Al-Ghazali Tentang Pendidikan, Yogyakarta: Pustaka Pelajar. 1998.
Rustam, Manajemen Kurikulum, Jakarta : PT Rajagrafindo Persada. 2009.
Sahan, Hasan Huseyin. The Effect of Hidden Curriculum on the Criteria Parents Use to Select School and Teachers. Academic Journals Vol.9(23),pp.1291-1300 DOI: 10.5897?ERRR2014.1880. 2014.
Sanjaya, Wina. Kurikulum dan Pembelajaran (Teori dan Praktik Pengembangan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan), Jakarta : Kencana Prenada Media Group. 2008.
Sari, Mediha. Hidden Curriculum on Gaining the Value of Respect for Human Dignity: A Qualitative Study in Two Elementary Schools in Adana, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri / Educational Sciences: Theory & Practice 9 (2) • Spring 2009 • 925-940
Sugiyono. Penelitian Pendidikan, Pendekatan Kuantitaif, Kualitatif, dan R & D. Bandung : Alfabeta. 2006.
Sukmadinata, Nana Syaodih., Pengembagnan Kurikulum Teori dan Praktik, Bandung : PT Remaja Rosdakarya. 2011.
Vallance, Elizabeth. Hiding the Hidden Curriculum: An Interpretation of the Language of Justification inNineteenth-Century Educational Reform, Curriculum Theory Network, Vol. 4, No. 1 (1973 - 1974), pp. 5-21. Diakses dari http://www.jstor.org/stable/1179123